Koulutusalakohtainen työnjako
Haaga-Helia ammatillinen opettajakorkeakoulu projektipäällikkö Hannu Kotila p. 050 430 6661 sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@haaga-helia.fi |
Haaga-Helia AOKK koordinoi hanketta, vastaa hankkeen hallinnoinnista ja viestinnän kokonaiskoordinaatiosta. Haaga-Helia vastaa yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon sekä luonnontieteiden koulutusalojen opinnollistamisen ratkaisuista. Yhteyshenkilöinä ovat Anu Moisio ja Kimmo Mäki. Osana hanketta kehitetään myös työkaluja Master-ohjelmien opintojaksojen ja opinnäytetyön opinnollistamiseen. Valtakunnallisissa seminaareissa kehitetään yhteisiä opinnollistamisen käytäntöjä. Haaga-Heliassa Osaamo-osahankkeessa luodaan haagahelialaista tapaa ja työkaluja opinnollistamisen arkityöhön sekä järjestetään yhteisiä opinnollistamisen työpajoja. Yhteyshenkilöinä Osaamo-osahankkeessa ovat Virve Jalonen (digitalous), Marjaana Mäkelä (marata) ja Alisa Pettersson (liiketalous). Haaga-Helia AOKK koordinoi hanketta, vastaa hankkeen hallinnoinnista ja viestinnän kokonaiskoordinaatiosta. |
HAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu asiantuntija, projektivastaava Irma Kunnari 0408307431 sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@hamk.fi |
HAMK koordinoi verkostoyhteistyötä valtakunnallisesti tekniikan ja liikenteen alalla. Insinöörikoulutusten opinnollistamisen ratkaisuja kehitetään alan toimijoiden kokoontumisissa sekä jakamalla hyviä käytänteitä sosiaalisessa mediassa. Liity Facebook ryhmäämme. Tai seuraa blogiamme: https://blogit.hamk.fi/innostusta-insinooriopintoihin Verkostoyhteistyön tavoitteena on edistää insinöörityön opinnollistamista eri ammattikorkeakouluissa sekä etsiä ratkaisuja opinnollistamiseen haasteisiin opiskelijan, työnantajien sekä ammattikorkeakoulujen näkökulmasta. Kehittämistyössä keskitytään tekniikan ja liikenteen alan erityispiirteisiin. Lisätietoja projektipäällikkö yliopettaja Irma Kunnari. HAMKin tekniikan ja liikenteen piloteissa kehitetään kolmen eri tekniikan alan toimintamalleja. Konetekniikassa systematisoidaan opinnollistamisen prosesseja ja tehdään niitä näkyväksi. Yritysten ja opiskelijoiden tarpeista lähtien räätälöidään erilaisia oppimis- ja kehittämispolkuja. Tavoitteena on innostaa oppimiseen ja avata uusia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Ratkaisuissa otetaan huomioon myös kansainvälisten opiskelijoiden erityiskysymyksiä. Yhteyshenkilöinä toimivat ohjaajat Salla Niittymäki ja Adeyinka Abass sekä koulutuspäällikkö Jussi Horelli. Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan pilotin tavoitteena on lisätä opinnollistamista yritysyhteistyöprojektien kautta. Tavoitteena on myös avata opinnollistamisen mahdollisuuksia opiskelijoille entistä kattavammin. Opinnollistamisen käytännön toimintaa selkiytetään ja sujuvoitetaan sekä opetussuunnitelmien osaamiskuvauksia selkiytetään. Yhteistyöyrityksenä on Japira Oy ja yhteyshenkilöinä toimivat koulutuspäällikkö Jari Komsi, opinto-ohjaaja Niina Kovanen ja yliopettaja Tuomas Eerola. Sähkö- ja automaatiotekniikan pilotissa luodaan opinnollistamisen malleja sähkö- ja automaatioinsinöörin koulutukseen. Osaamisperustainen ja modulaarinen opetussuunnitelma toimii opinnollistamisen perustana ja sen käyttöä kehitetään entistä joustavammaksi. Samalla vahvistetaan opiskelijalähtöisiä oppimispolkuja, jotka sisältävät mielekkäitä, yksilöityjä insinööriopintoja sekä yrityksen lähtökohtiin perustuvia työelämän kehittämistehtäviä. Pilottiin osallistuva yhteistyöyritys on Noatek Oy, yhteyshenkilöinä toimivat ohjaaja Susan Heikkilä, koulutuspäällikkö Antti Aimo ja yliopettaja Leena Nikander. |
JAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu projektivastaava Annu Niskanen p. 040 5322 756 sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@jamk.fi |
JAMK vastaa kulttuurialan ja matkailu-, ravitsemis- ja talousalan työn opinnollistamisen ratkaisuista. Pilotti 1. ICT-ala Lisäksi JAMK ICT kehittää digitaalisia ratkaisuja työn opinnollistamisen tarpeisiin. Ratkaisut ovat valtakunnallisesti hyödynnettävissä. Pilotti 2. Marata-ala Lisäksi työn opinnollistamisen kysymykset ja ratkaisut ovat esillä JAMKin eri alojen työpajatyöskentelyssä sekä valtakunnallisissa marata- ja kulttuurialojen verkostoissa. |
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu projektipäällikkö Tuula-Maria Rintala p. 050 311 9703 sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@tamk.fi |
TAMK vastaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan ja työn opinnollistamisen ratkaisuista. Pilotti 1. Opinnollistaminen ensihoitajakoulutuksessa. Pilotissa etsitään ratkaisuja opinnollistamiseen tarkastelemalla ensihoitajakoulutuksen opetussuunnitelmaa yhdessä työelämän neuvottelukunnan kanssa. Pilotista vastaa lehtori Mervi Juntunen. Pilotti 2. Opinnollistaminen monimuotokoulutuksessa. Pilotissa etsitään sekä teoriaopintojen että ohjatun harjoittelun opinnollistamisen ratkaisuja monimuotokoulutuksessa aiemman tutkinnon omaavien kohdalla. Pilotista vastaa lehtori Heimo Outinen. Pilotti 3. Teoriaopintojen ja opinnäytetyön opinnollistaminen muuntokoulutuksessa. Pilotissa etsitään ratkaisuja teoriaopintojen ja opinnäytetyön opinnollistamiseen muuntokoulutuksessa. Pilotista vastaa lehtori Tuula-Maria Rintala. |
Oamk ammatillinen opettajakorkeakoulu hankevastaava Päivi Haapakoski, p. 040 141 5163 sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@oamk.fi |
Oamk vastaa hankkeessa työn opinnollistamisen vertaisarvioinnin suunnittelusta ja toteutuksesta. Vertaisarviointiprosessin aikana osatoteuttajat saavat rakentavaa palautetta toisen osatoteuttajan toimijoilta työn opinnollistamisen malleista, hyvistä käytänteistä ja kehittämiskohteista. Tavoitteena on tuottaa arviointitietoa opintojen aikaisen työn opinnollistamisen mallien toimivuudesta. Oamkin sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat osallistuvat hankkeessa työn opinnollistamisen pilotointiin ja vertaisarviointiin. |
Hankkeen muut osatoteuttajat
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@xamk.fi |
Työn opinnollistamisen muotojen mallintaminen, pilotointi ja ohjeistus Xamkissa. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun alumnien ja puitesopimuskumppanien valmentaminen työssä tapahtuvan opinnollistamisen työpaikkaohjaajiksi. Pilottina toimii tammikuussa 2016 alkanut johdon assistenttikoulutus. |
Lahden ammattikorkeakoulu sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@lamk.fi |
Työn opinnollistamiseen tukeutuvan koulutusmallin pilotoiminen. Mallin tarkoituksena on vahvistaa väylää ammatillisen toisen asteen koulutuksesta korkeakouluasteelle huomioiden yleiset ja koulutusalakohtaiset tarpeet korkeakouluopinnoissa. Keskeisenä toimintana mallissa on työn opinnollistaminen, siihen perustuva osaamisen arviointi sekä opiskelijan työn ja opintojen integrointi. Toimintamalli mahdollistaa opintojen ketteröittämisen, opintoaikojen lyhenemisen, jonka seurauksena opiskelukustannukset pienenevät sekä yksilö- että yhteiskuntatasolla ja opiskelijoiden motiivi pysyy korkealla, kun opinnot keskittyvät aitoon työhön. Koulutuksen ja työn siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevien palveluiden parantaminen. |
Metropolia ammattikorkeakoulu sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@metropolia.fi |
Metropolia Ammattikorkeakoulun osahanke keskittyy vapaaehtoistoiminnan opinnollistamiseen. Tarkoituksena on kehittää ja juurruttaa Metropolian eri ammattialoille toimintamallia vapaaehtoistoiminnasta oppimiseksi (samantyyppisestä mallista käytetään myös ilmaisuja palveluoppiminen ja Service Learning). Vapaaehtoistoiminnasta oppimisen mallia kehitetään yhdessä vapaaehtoistoiminnan organisaatioiden, opiskelijoiden ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Toiminta:
Konkreettisina tuloksina odotetaan seuraavia toimintamalleja
|
Centria-ammattikorkeakoulu Mika Kumara, yliopettaja konetekniikka sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@centria.fi |
Centria-ammattikorkeakoulussa kehitetään opinnollistamisen käytäntöjä konetekniikan ja liiketalouden koulutusaloilla. Konetekniikan alalla luodaan uusi tapa tuottaa konetekniikan opintoja työelämässä. Liiketalouden koulutusalalla ohjataan työelämään kadonneita opiskelijoita vaihtoehtoiselle opintopolulle ja valmistumaan. |
Lapin ammattikorkeakoulu Yliopettaja Lahja Karjalainen sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@lapinamk.fi |
Osahankkeen tavoitteena on edistää osaamis- ja ongelmaperustaisen oppimisen toimeenpanoa kehittämällä uusia tapoja hankitun osaamisen tunnistamiseksi ja tunnustamiseksi.
1. Hyvinvointialan työn opinnollistamisen pilotti/hoitotyö "Rattaat pyörimään- vauhtia opnä laatimiseen "Tavoitteena edistää valmistumista kehittämällä mahdollisuuksia tehdä päiväkirjamainen opinnäytetyö. Vastuuhenkilö yliopettaja Raija Seppänen 2. Kaupan ja kulttuurin työn opinnollistamisen pilotti/liiketalous "Tilipussi", Palkanlaskenta ja henkilöstöjohtaminen 15 op. Tavoitteena vauhdittaa valmistumista ja edistää työelämän tietoutta työn opinnolistamisesta. 3. Matkailualan työn opinnollistamisen pilotti "Rytinällä restonomiksi" 4. Teollisuuden ja luonnonvarojen pilotti "Maaseudun erilaiset polut". Tavoitteena agrologikoulutukselle uusi toteuttamismalli, monimuoto, jossa työn opinnollistaminen on yhtenä vaihtoehtoisena tapana. Vastuuhenkilö Veikko Maijala 5. Hyvinvointialan työn opinnollistamisen pilotti, sosiaaliala "Sujuvasti sosionomiksi" Työn opinnollistamisen pilotti varhaiskasvatuksesta 4 op esitestaus ja syksy 2016 laajempi kokonaisuus (varhais- ja erityiskasvatus) lastentarhaopettaja-suuntautuneisuus. Vastuuhenkilö Sari Leppälä 6. Teollisuuden ja luonnonvarojen pilotti/rakennus- ja yhdyskuntatekniikka ”Osaajaksi työmaalle” suorittaminen". Tavoitteena tarjota vaihtoehtoja projektioppimisen rinnalle. Vastuuhenkilö Janne Poikajärvi |
Seinäjoen ammattikorkeakoulu sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@seamk.fi |
Osahankkeen tavoitteena on luoda SeAMKilainen tapa opinnollistamiseen. Opinnollistamista lähdetään kehittämään pilottien kautta seuraavissa koulutuksissa: |
Saimaan ammattikorkeakoulu sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@saimia.fi |
Saimaan ammattikorkeakoulun osahankkeessa
|
Laurea-ammattikorkeakoulu sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@laurea.fi |
Työn opinnollistaminen – TOPI TOPI prosessin valmennus Laurean opetus- ja ohjaushenkilöstölle, somemarkkinointi ja mahdollistaminen opiskelijoille sekä yhteiskehittäminen alan työelämäkumppanien kanssa työnantajille suunnatun työn opinnollistamisen videon valmistaminen ja markkinointi |
Turun ammattikorkeakoulu sähköposti muotoa: etunimi.sukunimi@turkuamk.fi |
Terveysalan harjoittelun oppimisympäristöjen toiminnan kartoittaminen ja niiden hyvien käytänteiden tunnistaminen, joilla voidaan kehittää terveysalan opiskelijoiden ammattitaitoa, ammatillista kasvua ja näyttöön perustuvan osaamisen kehittymistä harjoittelun oppimisympäristöissä. Kehitetään työkalu oppimisympäristöjen arviointiin ja kehittämiseen, jotta harjoittelu tukisi kaikissa opiskeluvaiheissa ja kaikissa tarjolla olevissa oppimisympäristöissä opiskelijan ammatillista kasvua ja mahdollistaisi osaltaan koulutukselle asetettujen osaamistavoitteiden saavuttamisen. Harjoitteluympäristöissä toimivien ohjaajien ohjausosaamisen kehittäminen opiskelijan ammatillisen kasvun ja näyttöön perustuvan osaamisen kehittymisessä. |