Opinnollistaminen LAMKin palveluliiketoiminnan tradenomikoulutuksessa

Lahden ammattikorkeakoulun Liiketalouden ja matkailun alalla on mahdollista opiskella tradenomiksi eri tavalla. Palveluliiketoiminnan tradenomikoulutuksessa (PAL) opiskellaan toiminnallisesti ja painotetaan alusta lähtien palvelunäkökulmaa

PAL-opinnoissa ensimmäinen opiskeluvuosi toteutetaan työyhteisöoppimisena. Opiskelijan viikko rakentuu kahdesta osasta. Keskiviikkoisin opiskelijat tutustuvat teoreettisiin ja tiedollisiin sisältöihin koulussa. Muina arkipäivinä opiskelijat tutustuvat käytännössä erilaisiin palveluliiketoiminnan työyhteisöihin. Opiskelijat pääsevät tekemällä oppimaan ja peilaamaan sitä, miten opintojaksojen teemat todentuvat työyhteisöjen arjessa, palveluiden parissa. Tämän lisäksi oppimis- ja työyhteisökokemuksia jaetaan esimerkiksi virtuaalisesti ja oppimistehtävissä. Opiskelija työskentelee työyhteisöissä 24 tuntia viikoittain, ja työyhteisöjakso kestää noin 6-8 viikkoa.

Työ vaihtelee esimerkiksi päivittäistavara- ja vähittäiskaupan myyntityöstä toimistotyöhön ja kokous- ja aulapalveluihin sekä teollisuuden palveluista tapahtumiin. Opiskelijat pääsevät ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana tutustumaan parhaimmillaan neljään eri työyhteisöön ja näyttämään niissä osaamistaan. Näin he saavat monipuolista työkokemusta ja pystyvät aktiivisesti tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan tulevaisuuden työmarkkinoilla. Tämä auttaa heitä asettamaan omia ammatillisia tavoitteitaan ja edesauttaa työllistymistä valmistumisen jälkeen.

Työyhteisöille opiskelijat tarjoavat näköaloja palveluliiketoiminnan uusimpiin näkökulmiin. Tekevien käsien lisäksi samassa paketissa tulee myös kehittämisajatuksia, jotka parhaimmillaan vievät työyhteisön toimintaa eteenpäin. Opinnollistaminen osallistaa samanaikaisesti työelämää ja opiskelijaa, mutta on myös oppilaitoslähtöistä. Se on toiminnallinen tapa tuottaa tradenomiosaamista! 

Teksti Sami Heikkinen ja Mika Kylänen, Lahden ammattikorkeakoulu


Yhteistyökumppanit