Oppimisympäristöjen arviointityökalu opinnollistamisen ja osaamisen kehittämisen tueksi

Kuvassa Verkkovirta-projektin Liisa Vanhanen-Nuutinen (vas.) ja Tuula-Maria Rintala yhdessä Riikka Teurin ja Marjale von Schantzin kanssa Turussa 8. tammikuuta.

Kuvassa Verkkovirta-projektin Liisa Vanhanen-Nuutinen (vas.) ja Tuula-Maria Rintala yhdessä Riikka Teurin ja Marjale von Schantzin kanssa Turussa 8. tammikuuta.

Verkkovirran kevätkauden toiminta käynnistyi Turun amkin terveysalan pilotin palaverissa tammikuun 8. päivä. Pilotissa kehitetään terveysalan työelämän oppimisympäristöjen arviointityökalua. Tavoitteena on kehittää työkalu opiskelijoiden, opettajien ja työpaikkojen käyttöön tukemaan opinnollistamista ja työympäristöjen kehittämistä osaamisen arvioinnin näkökulmasta. Aihe on erityisen ajankohtainen, kun julkisten terveyspalvelujen lisäksi yhä useampia yksityisiä hoivapalveluja tuottavia yrityksiä on  opiskelijoiden työnantajina jo koulutuksen aikana, samoin opiskelijoiden osallistuminen kolmannen sektorin toimintaan on kasvamassa.

Keskeisiä kysymyksiä ovat, minkälaista osaamista erilaisissa työympäristöissä tarvitaan? Mitä erilaisia hoitotyön taitoja ja osaamista voidaan erilaisissa työympäristöissä oppia? Parhaillaan on käynnissä selvitys terveysalan työelämän oppimisympäristöjen arvioinnista ammattikorkeakouluissa. Turun tiimi, Riikka Teuri, Anu Puodinketo-Wahlsten ja Marjale von Schantz esittelevät pilottia maaliskuussa sairaanhoitajapäivillä. Opinnollistamisen työpajat toteutetaan Turun terveysalan opettajille 3.5. ja 23.8.2016.


Yhteistyökumppanit